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In this book, Claudia Moser offers a new understanding of Roman religion in the Republican era through an exploration of sacrifice, its principal ritual. Examining the long-term imprint of sacrificial practices on the material world, she focuses on monumental altars as the site for the act of sacrifice. Piecing together the fragments of the complex kaleidoscope of Roman religious practices, she shows how they fit together in ways that shed new light on the characteristic diversity of Roman religion. This study reorients the study of sacrificial practice in three principal ways: first, by establishing the primacy of sacred architecture, rather than individual action, in determining religious authority; second, by viewing religious activities as haptic, structured experiences in the material world rather than as expressions of doctrinal, belief-based mentalities; and third, by considering Roman sacrifice as a local, site-specific ritual rather than as a single, monolithic practice.
Rites and ceremonies --- Sacrifice --- Altars --- Church decoration and ornament --- Church furniture --- Burnt offering --- Worship --- E-books --- Animal sacrifice --- Votive offerings --- Sacred space --- Temples, Roman --- Architecture, Roman
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Sacrifier, mettre à mort rituellement une victime animale, voilà qui s'inscrit au cœur de multiples pratiques des sociétés musulmanes, qu'elles soient transplantées en Europe, ou qu'on les observe parmi ce milliard d'individus qui, à travers le monde, de l'Afrique à l'Asie, suit la foi révélée par le Prophète Muḥammad. Égorger de ses ongles la victime animale au Maghreb, boire ou se baigner dans le sang de celle-ci dans les cultes zar soudanais, partager et cuisiner les chairs des bêtes égorgées au sein de la communauté, comme dans la Grèce ancienne, ou solliciter une protection. Que reste-t-il de l'islam dans ces formes quotidiennes du sacrifice ? Encore faudrait-il, ou non, distinguer celui-ci de l'abattage rituel des animaux nécessaires à la consommation halâl des chairs, tout comme dans le cas des viandes juives casher. On peut mettre pourtant en évidence un modèle musulman du rituel sacrificiel, que reconstruit l'anthropologue à partir des rites établis dans la sunna, dans les gestes et dires du Prophète. Le sacrifice que se propose de faire Abraham de son fils, Isaac pour les juifs, Ismaël pour les musulmans, répond à des questions fondamentales : comment peut-on naître d'une femme ? Comment assumer le rôle de père et la soumission du musulman à Dieu ? Questions que pose aussi le sacrifice effectué pour la naissance d'un enfant. Voilà la vision orthodoxe qui inspire le sacrifice du Pèlerinage à La Mekke, et celui effectué le même jour dans l'ensemble de la communauté musulmane à l'occasion de la fête de l'ayd al-kabîr. L'islam n'inscrit pas, contrairement au christianisme, le sacrifice au cœur de son dogme. Il lui accorde cependant une place essentielle dans ses pratiques rituelles : accompagnant toutes les étapes de la vie individuelle, producteur du lien social, lieu de multiples recompositions et transgressions, produisant de nouvelles références locales à l'universalité que celles qu'induit le modèle ibrâhîmien, les rituels sacrificiels musulmans…
Sacrifice --- Islam --- Rituals --- 297.13 --- -Sacrifice --- -Burnt offering --- Worship --- Mohammedanism --- Muhammadanism --- Muslimism --- Mussulmanism --- Religions --- Muslims --- Islam: cultus; liturgie --- Rituals. --- Islam. --- -Islam: cultus; liturgie --- 297.13 Islam: cultus; liturgie --- -297.13 Islam: cultus; liturgie --- Burnt offering --- Sharia (Islamic religious practice) --- Sacrifice - Islam --- Islam - Rituals --- Religion --- Philosophy & Religion --- Muslim anthropology - Ritual sacrifices. --- Coutumes et pratiques
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Are social scientific theories and confessional theologies of sacrifice equally well suited as public discourse about religion? The French liberal Protestant theologians of the 5th Section of the École Pratique and the French doyen of sociology, Émile Durkheim and his two main followers, Henri Hubert and Marcel Mauss, engage in a struggle over the proper approach to sacrifice in the public university. The Durkheimians argued that theological language and assumptions were inappropriate for this purpose because of their confessional allegiances. Another approach to sacrifice, free of confessional entanglements, was required. This is what Hubert and Mauss sought to provide in the Sacrifice: Its Nature and Function.
Sacrifice --- Christianity --- History of doctrines. --- 291.34 --- -Burnt offering --- Worship --- 291.34 Indirecte beïnvloeding van de goddelijke wil: offergaven dierenoffers mensenoffers dankoffers rituele moorden boetedoeningen --- Indirecte beïnvloeding van de goddelijke wil: offergaven dierenoffers mensenoffers dankoffers rituele moorden boetedoeningen --- -History of doctrines --- -291.34 Indirecte beïnvloeding van de goddelijke wil: offergaven dierenoffers mensenoffers dankoffers rituele moorden boetedoeningen --- Burnt offering --- History of doctrines --- Christianisme --- Histoire des doctrines --- 291.34 Indirecte beïnvloeding van de goddelijke wil: offergaven; dierenoffers; mensenoffers; dankoffers; rituele moorden; boetedoeningen --- Indirecte beïnvloeding van de goddelijke wil: offergaven; dierenoffers; mensenoffers; dankoffers; rituele moorden; boetedoeningen --- Christianity&delete&
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Sacrifice is a well known form of ritual in many world religions. Although the actual practice of animal sacrifice was largely abolished in the later history of Judaism, Christianity and Islam, it is still recalled through biblical stories, the ritual calendar and community events. The essays in this volume discuss the various positions regarding the value of sacrifice in a wide variety of disciplines such as history, archaeology, literature, philosophy, art and gender and post-colonial studies. In this context they examine a wide array of questions pertaining to the 'actuality of sacrifice' in various social, historical and intellectual contexts ranging from the pre-historical to the post-Holocaust, and present new understandings of some of the most sensitive topics of our time.
Sacrifice --- 291.34 --- 217 --- 291.34 Indirecte beïnvloeding van de goddelijke wil: offergaven; dierenoffers; mensenoffers; dankoffers; rituele moorden; boetedoeningen --- Indirecte beïnvloeding van de goddelijke wil: offergaven; dierenoffers; mensenoffers; dankoffers; rituele moorden; boetedoeningen --- Burnt offering --- Worship --- Mens tegenover God: cultus; eredienst; gebed; offer (theodicee) --- Sacrifice.
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La réflexion anthropologique a longtemps perçu dans le sacrifice sanglant une espèce d’énigme qu’elle s’est efforcée de résoudre, mais sans y parvenir. On s’est dit alors que le sacrifice en général, le sacrifice en soi, n’existe peut-être pas. L’hypothèse d’une illusion conceptuelle est légitime en tant qu’hypothèse mais, dans la seconde moitié du xxe siècle, elle s’est durcie en un dogme d’autant plus intolérant qu’il croit triompher de l’intolérance occidentale, de notre impérialisme de la connaissance. Sous l’emprise de ce dogme, la majorité des chercheurs a rejeté la théorie mimétique qui réaffirme la nature énigmatique du sacrifice et enracine son universalité dans la violence mimétique de tous les groupes archaïques. Pour illustrer la théorie mimétique, René Girard interroge la plus puissante réflexion religieuse sur le sacrifice, celle de l'Inde védique, rassemblée dans les vertigineuses Brahmanas. On trouve dans la Bible des violences collectives semblables à celles qui engendrent les sacrifices mais, au lieu de les attribuer aux victimes, la Bible et les Évangiles en attribuent la responsabilité à leurs auteurs véritables, les persécuteurs de la victime unique. Au lieu d'élaborer des mythes, par conséquent, la Bible et les Évangiles disent la vérité : on y trouve l'explication du processus sacrificiel, le processus victimaire ne peut donc plus servir de modèle aux sacrificateurs. En reconnaissant que la tradition védique peut conduire elle aussi à une révélation qui discrédite les sacrifices, loin de privilégier indûment la tradition occidentale et de lui conférer un monopole sur l'intelligence et la répudiation des sacrifices sanglants, l'analyse mimétique reconnaît des traits comparables mais jamais vraiment identiques dans la tradition indienne. Même si nous restons incapables de débrouiller vraiment le rapport qui unit et sépare ces deux traiditons, ces trois conférences nous permettent d'apprécier un peu mieux leur richesse et leur complexité.
Sacrifice --- Sacrifice in the Bible --- Hinduism --- History of doctrines --- Brahmanas --- Criticism, interpretation, etc --- Philosophy --- Philosophy & Religion --- Speculative Philosophy --- 294.516.1 --- 291.34 --- Hindoeïsme: christendom --- Indirecte beïnvloeding van de goddelijke wil: offergaven; dierenoffers; mensenoffers; dankoffers; rituele moorden; boetedoeningen --- 291.34 Indirecte beïnvloeding van de goddelijke wil: offergaven; dierenoffers; mensenoffers; dankoffers; rituele moorden; boetedoeningen --- 294.516.1 Hindoeïsme: christendom --- Burnt offering --- Worship --- Hinduism&delete& --- Criticism, interpretation, etc. --- anthropologie --- Inde --- Bible --- sacrifice --- mythe --- Sacrifice - Hinduism - History of doctrines
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This monograph examines Hebrews’ understanding of the relationship between old covenant sacrifices and Christ’s new covenant sacrifice, especially as it relates to the question of efficacy. Most scholars think the author of Hebrews strips the levitical sacrifices of most, if not all, efficacy, but this work affirms a more positive depiction of the levitical sacrifices. A mystical apocalyptic tradition stands behind Hebrews’ description of the heavenly cult , which establishes the framework for relating the levitical sacrifice to Christ’s sacrifice. The earthly, levitical cult was efficacious when it corresponded to or synchronized with the heavenly sacrifice of Christ. Still, the author of Hebrews develops the notion of the heavenly cult in unique ways, as Christ’s sacrifice both validates the earthly practice but also, due to his new covenant theology, calls for its end. Ribbens’ bold proposal joins a growing number of scholars that place Hebrews in the mystical apocalyptic tradition, highlights positive statements in Hebrews related to the efficacy of levitical sacrifices that are often overlooked, and relies on the heavenly cult to reconcile the positive and negative descriptions of the levitical cult.
Sacrifice --- 227.1*9 --- 227.1*9 Brief van Paulus aan de Hebreeën --- Brief van Paulus aan de Hebreeën --- Biblical teaching. --- Bible. --- Epistle to the Hebrews --- Hebräerbrief (Book of the New Testament) --- Hebrews (Book of the New Testament) --- Poslanie do Evreite (Book of the New Testament) --- Risālah ilá al-ʻIbrānīyīn (Book of the New Testament) --- Criticism, interpretation, etc. --- Bible teaching. --- Burnt offering --- Worship --- Biblical teaching --- Hebrews. --- heavenly sanctuary. --- sacramental type. --- sacrifice.
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Incense in the Bible --- Sacrifice --- Incense --- Biblical teaching --- History --- Bible --- Criticism, interpretation, etc --- Middle East --- Antiquities --- 221.08*4 --- -Incense --- -#GROL:SEMI-22:572 --- #GROL:SEMI-221<08> Supp 38 --- 221.08*4 Theologie van het Oude Testament: cultus --- Theologie van het Oude Testament: cultus --- Essences and essential oils --- Odors --- Burnt offering --- Worship --- Antiquities. --- #GROL:SEMI-22:572 --- Bible. --- Antico Testamento --- Hebrew Bible --- Hebrew Scriptures --- Kitve-ḳodesh --- Miḳra --- Old Testament --- Palaia Diathēkē --- Pentateuch, Prophets, and Hagiographa --- Sean-Tiomna --- Stary Testament --- Tanakh --- Tawrāt --- Torah, Neviʼim, Ketuvim --- Torah, Neviʼim u-Khetuvim --- Velho Testamento --- Criticism, interpretation, etc. --- Incense in the Bible. --- Sacrifice - Biblical teaching. --- Incense - History. --- Biblical teaching. --- History. --- Sacrifice - Biblical teaching --- Incense - History --- Middle East - Antiquities
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